Onder mannen aan de onderhandelingstafel
Klik op het witte driehoekje als u Terzake wilt herbekijken. Nu de NV-A gekozen heeft voor de oppositie en de CD&V geen rekening meer hoeft te houden met haar standpunten, kan de communautaire dialoog in principe van start gaan. Opmerkelijk is dat zowel de Vlaamse als de Franstalige partijen alleen maar mannelijke vertegenwoordigers naar de onderhandelingstafel sturen.
Alsof vrouwelijke politici geen mening hebben over de toekomst van ons land. Wat denkt een doorgewinterde politica als Miet Smet over deze gang van zaken? Hoe zou zij de staat hervormen als ze mee rond de tafel zou zitten? Hanne Decoutere zoekt in het Vlaams Parlement een aantal vrouwelijke politici op.
Grote mond, grote gevolgen?
Gisteren hield CD&V-mandataris David Geens uit Knesselare in onze uitzending geen blad voor de mond toen hij de situatie in z’n partij becommentarieerde. Vandaag heeft z’n regionale voorzitster Odette Van Hamme hem via email laten weten dat hij uit de partij is gezet. Heeft het ene met het andere te maken? Tracht CD&V inderdaad het interne verzet in de kiem te smoren zoals De Standaard vandaag kopte? Terzake probeert de twee betrokkenen aan het woord te laten en peilt naar reacties.
David Geens deed z’n uitspraken voor de microfoon van Robin Ramaekers die naar Zellik was afgezakt, waar CD&V een algemene vergadering had belegd om onder meer de crisis in het kartel te bespreken. Klik op de witte driehoek voor een fragment.
Live-Aid revisited
Volgens het Wereldvoedselagentschap van de Verenigde Naties zouden in Ethiopië maar liefst negen miljoen mensen honger lijden. Als het cijfer klopt, dan zou het om de grootste hongersnood gaan sinds 1984. Het jaar waarin Bob Geldof en z’n collegae-popsterren de wereld een geweten schopten met Live-Aid. Stijn Vercruysse is net terug uit Ethiopië waar hij de toestand met eigen ogen aanschouwde.
Terzake wordt gepresenteerd door Emmanuel Rottey en Lisbeth Imbo.
Wat denkt u van onze plannen? En wat dacht u van de uitzending? Uw beschaafde mening is meer dan welkom.















34 reacties ↓
1 Mady Janssens // 25-09-2008 om 16:07
Te veel aandacht gaat naar manlief!
Vrouwlief daarentegen krijgt te weinig aandacht.
Een vrouwelijke voorzitter wordt door velen nog aangesproken met voorzitter!!!
Alsof het woord voorzitster niet bestaat.
We leven nog steeds in een mannenwereld waar vrouwlief hard moet vechten om een eerlijke plaats te verwerven.
Ondertussen gaat enorm veel knap menselijk vrouwelijk kapitaal verloren. Vrouwlief staat aan de zijlijn en moet met leed toezien hoe heel wat minder begaafde mannen met de scepter zwaaien . Het resultaat is ernaar!!!!!
Investeren in vrouwelijk kapitaal is dus de boodschap.
Ondertussen zitten er geen vrouwen in vb Regentenraad (NBB) op één na, noch in de meeste bestuursorganen van universiteiten, Bestuursorganen van beursgenoteerde bedrijven; is 1 op 10 burgemeester, en ga zo maar voort.
De genderproblematiek moet veel meer aandacht krijgen en om te beginnen moet de man zijn rol beter spelen in het gezin; zo kan de vrouw meer deelnemen aan het publieke leven en haar plaats stilaan innemen in een moderne maatschappij.
2 Patrick De Muynck // 25-09-2008 om 14:20
Beste,
Door uw uitzending droeg u bij tot de sensibilisering van Vlaanderen. Het probleem van de honger dient in de media aanwezig te blijven. Ethiopië werd reeds meermaals geconfronteerd met dit probleem. Er dringen zich dan ook structurele maatregelen op, wil men daar de honger efficiënt aanpakken. Het Westen dient ook veel meer zijn verantwoordelijkheid te nemen met concrete daden i.p.v. met woorden.
3 m // 25-09-2008 om 12:46
werkelijk een schítterend beeld over de huidige partijpolitiek binnen CD&V, die repo over Geens. Hoe collegialiteit als sneeuw voor de zon verdwijnt voor de camera. Hoe ‘eenzaam’ een wens tot consequentheid is. En welke educatie heeft mevr Van Hamme gekregen, om in die functie, zóveel “frange” taalfouten te maken?
4 José Op de Beeck // 25-09-2008 om 10:21
Eric Van Rompuy zegde het(tussen de regels). Er komt NIETS voor de Vlamingen, zoals altijd al is geweest. PS: de anderen weten dat ook. Degenen die steeds hetzelfde liedje zingen: koopkracht, pensioenen, belastingen,etc…..
(specialist hierin is SOMERS, die gaat met die zin slapen.)
Enkel eigen postjes, anders moet dit tochgeen 15 mnd duren.
5 bruno // 25-09-2008 om 09:26
Dat we onze kinderen sturen, dan krijgt al dat gezwets over man/vrouw ten minste nog een eerlijke ondertoon. Ik lig wel van wat anders wakker…..
6 Guido De Roeck // 25-09-2008 om 09:23
Man of vrouw doet niet ter zake. Stuur de bekwaamste met de meeste ervaring in deze zaak. Wat mij het meest ergert is dat op de 6 onderhandelaars van gemeenschap tot gemeenschap er 3 brusselaars zijn. Zijn er zo weinig bekwame in Vlaanderen?
7 Gerd D. // 25-09-2008 om 09:20
Mij lijkt het evident dat er nog werk aan de winkel is vooraleer vrouwen echt als gelijkwaardige partners worden behandeld. Stuitend is de lacherige manier waarop een fenomeen zoals Bert Anciaux reageerde, en de wijze waarop Joëlle Milquet het mikpunt van de vijandigheden werd is, hoop ik, ook nog niet vergeten. Nochtans was zij blijkbaar de enige die de elementaire rekenkunde voldoende beheerste om vast te stellen dat de heren weer bezig waren met het bouwen van luchtkastelen die helemaal geen rekening hielden met de reële mogelijkheden. Nu ben ik er helemaal niet van overtuigd dat de dames het per definitie beter zouden doen dan de heren, maar gezien de resultaten is het zeer onwaarschijnlijk dat zij het er slechter vanaf zouden brengen. En dat de machostrategie niet de beste keuze was om het communautair overleg te bevorderen lijkt me intussen voldoende bewezen. Dat geen enkele Vlaamse partij haar vrouwen of excuustruzen de kans gegeven heeft om zich grondig in de problematiek van de staatshervorming te verdiepen is het zoveelste bewijs dat de heren de ‘glansrollen’ nog altijd voor zichzelf wensen voor te behouden. In Vlaanderen blijkbaar nog altijd iets meer dan in Wallonië.
8 Raf // 25-09-2008 om 03:14
@Desiré, gij hebt gelijk: de politici maken er een rotzooi van. Ik ken een vriend ONDER de taalgrens, maar de twee talen worden er gesproken. Zij spreken elkaar aan in hun eigen taal en antwoorden in hun eigen taal. En ze verstaan mekaar en organiseren samen de dorpsfeesten.
Als er economische of sociale verschillen zijn onder en boven dan kunnen die het best opgelost worden door één regering. Terug naar de Belgische eenheid; kost minder en is efficienter.
Trouwens, er is voortdurend sprake van compensaties in het communautaire: dat snap ik niet !!!
Redelijkheid en gelijk voor de wet, daar zijn toch geen compensaties mee gemoeid ?
Is dat nu zo moeilijk om de nationale inkomsten redelijk te verdelen en op sociaal vlak de solidariteit te laten spreken?
En onthou het goed: er komt wéér niks van in huis met Peeters en consoorten.
9 moelans dieter // 25-09-2008 om 02:23
Meer vrouwen is naar mijn mening niet de oplossing.Mensen die rechtuit zijn hebben we nodig.Heel die vriendjespolitiek en dat clangedoe werkt alles tegen.En diegene dat dan eens het lef heeft om hier tegenin te strijden wordt gewoonweg afgemaakt.
Kortweg,er is geen diplomatieke oplossing.
10 Renny // 25-09-2008 om 01:08
Jullie doen het prachtig. Graag had ik toch eens LDD of VL Belang zien langs komen. Nog veel succes met jullie programma.
11 Renny // 25-09-2008 om 01:03
Wat je ook doet er valt niets meer te veranderen. Het is werken met de rem. De walen zullen nooit een toegeving doen. Het is ze wel gelukt de NVA eruit te kegelen zodanig ze nog meer macht krijgen. Maar ja, de dommeriken van de Cd&V zien doodeenvoudig niet dat de walen met hun voeten speelt. Vroeger was ik lid van de Open VLD, maar wat blijkt ze hebben gewoon schrik voor nieuwe verkiezingen en waarom? Sinds Verhofstad weg is valt alles gewoon in duigen, het enigste dat ze kunnen is achter het gat lopen van Reynders en Co. Dan nog gezwegen over de SPA, plots voelen ze zich depanneur, maar buiten geld verbranden kunnen ze niets. Geef mij dan maar Louis Tobback terug! In wat voor een Appenland leven wij eigenlijk? Politiek nul, Politie nul, Koningshuis nul en zo kan ik verder gaan! Wat moeten de buitenlanders wel denken van ons? Ja we zullen ons maar aanbieden voor politiek vluchteling en als dat niet lukt gaan we eveen 77 dagen niet meer eten tot we een orange kaart bekomen. Lukt dat niet kruipen we snel in een kraan! Ik ben verlegen een Belg te zijn na deze plezierige 15 maanden. Dit doet mij denken aan Sara, voor hetzelfde geld kan men over de Wetstraat ook een serie maken! Het word dringend tijd dat Lijst DeDecker, Nva, groen en Vlaams belang eens bij deze onderhandelingen betrokken worden! De timing voor de nieuwe verkiezingen in juni 09 is toch knap berekent, in totaal 9 maanden en daaruit volgt een onafhankelijk Vlaanderen. Het spijtige is voor de burgers uit Wallonie, deze willen helemaal niet wat hun Peetvaders doen!
12 Antigone // 25-09-2008 om 01:01
Ik keek uit naar een de reportage rondom de vraag of een herverdeling van bevoegdheden eerder een mannen- dan vrouwenzaak is en indien ja, waarom ? Ha, dacht ik, een meer filosofische en derhalve meer afstandelijke benadering van de (wanstaltige pogingen tot) staatshervorming.
Mis poes (waarbij ik dan de poes ben, nietwaar).
Geen vingerbreed, niemendal diepgang. Geen donder achtergrondinformatie. Verrijking noch doorlichting. Gewoonweg een doordeweekse soap van politici die zo oppervlakkig mogelijk wat gemeengoed ventileerden. Miserie troef !
Of zou ik domweg te veeleisend zijn ?
13 Freddy // 25-09-2008 om 00:36
Juiste politiek voeren is geen vrouwenzaak… Kijk maar naar CDH, mevr. Milquet of madame “non” is dat dan “de oplossing”? Bekwame mensen zullen dit moeten oplossen… als de “Walen” eens wat meer toegaven???
14 Hilde // 25-09-2008 om 00:30
Man of vrouw, het doet er niet toe, het zijn toch maar neponderhandelingen.
15 Pieter // 24-09-2008 om 23:11
Voor zover mijn inzicht reikt, doet de sekse van een vertegenwoordiger niets Terzake en het lijkt mij dan ook sterk indien het geslacht een rol gespeeld zou hebben bij de keuze van de onderhandelaars. Aan de redactie om het tegendeel te bewijzen
16 Wim // 24-09-2008 om 22:58
@David Geens.
Beste David, je consequente houding siert je absoluut. We mogen hopen dat er in de vaderlandse politiek nog meer mensen zijn die, zoals jij hun beginselen boven het korte-termijn partijbelang durven stellen en kritische geluiden laten horen (binnen je eigen partij hoorden we bv ook al Erik Van Rompuy in dezelfde zin reageren).
Maar is deze hele zaak niet een beetje buiten alle proporties opgeblazen? Door een bijzonder spijtig en onhandig manoeuvre van een plaatselijk voorzittertje dreigt de hele CD&V nu in beeld te komen als een fossiel uit het Sovjet-tijdperk.
En, hoewel ik geen lid ben van de partij, vind ik dat toch spijtig en vooral onterecht. Vele CD&V-politici hebben in de moeilijke tijden na de laatste verkiezingsslag immers blijk gegeven van een bewonderenswaardige visie, moed en doorzettingsvermogen.Waarvoor dank!
Wat ik wou zeggen, David: laat de hele zaak even bezinken vooraleer je in de ene of de andere zin gaat beslissen. Ik begrijp dat je je geschokt en gekwetst moet voelen na een dergelijk schot in de rug (in elke strijd vallen velen onder “friendly fire”, zoals je weet. Maar een partij als de jouwe heeft net in deze zware tijden nood aan mensen als jij: jullie vormen haar geweten!
17 Bruneel Bart // 24-09-2008 om 22:55
De toekomst wordt bepaalt door beide sexen. De één kan niet zonder de andere. Splitsen is altijd gevaarlijk denk maar aan atoomsplitsing. Dat het nog lang moge blijven duren met het land van Belgie. Laat ons toch niet wegzinken in het moeras van de M.E.
18 martine janssens // 24-09-2008 om 21:29
vrouwen of mannen..het belangrijkste is een verzameling van bekwame mensen,die begaan zijn met de zaak en niet met zichzelf
19 De Redactie // 24-09-2008 om 21:14
De redactie dooft het licht. Bedankt voor uw fijne reacties. Morgen maken we er een nieuwe voor u.
De redactie
20 David Geens // 24-09-2008 om 21:11
@Stijn: inderdaad, als men al zijn mening niet meer mag uiten…
Ik twijfel, heel sterk zelfs. Ik ben het ronduit niet eens met de huidige partijkoers. En als het congres daar niks aan verandert, moet ik voor mezelf beslissen wat ik doe.
Maar ik vind niet dat ik om een kritische mening uit de partij moet gegooid worden.
21 nicole // 24-09-2008 om 21:10
vermits vrouwen meer dan de helft van de bevolking uitmaken en ook de gevolgen dragen van de hervormingen
moeten ook zij aan de onderhandelingen kunnen deelnemen.
Of het beter zal zijn weten we niet, het zal alleszinds een andere aanpak zijn.Hoog tijd ze die kans te geven.
22 Lode // 24-09-2008 om 20:33
Hoe is het mogelijk een discussie over gelijkheid (of aantal) van geslacht te voeren wanneer het aankomt op kwaliteit! Stuur de best beschikbare mensen en als het allemaal vrouwen zijn is het goed voor mij, maar de kwaliteit mag niet lijden onder de gelijkheid van … (wat dan ook). De vorm van gelijkheid is gewoon iets wat wij creëren vanuit het “minder” voelen.
23 JAN // 24-09-2008 om 20:26
Man of Vrouw, wat maakt het uit? Dat ze de beste sturen. Dat ze voor mijn part enkel vrouwen sturen. Zolang ze de crisis maar snel oplossen, ervoor zorgen dat het gezwets over de koopkracht stopt. Goed bestuur, en dat onverwijld!
24 visserkevis // 24-09-2008 om 20:25
Hou aub op met dat feministisch gedoe over man/vrouw aantallen. Ernstige oplossingen worden aangebracht door weldenkende “mensen”, niet door het gelijke aantal van elke sexe.
25 Alain Leenen // 24-09-2008 om 20:24
De wetgeving discrimineerd zelf.Gelijk aantal manen en vrouwen? Niet dat telt,maar wel de bekwaamheid is belangrijk.Man of vrouw,maakt niet uit.
.
26 Peter // 24-09-2008 om 20:18
Vrouwen, Mannen, maakt niet uit. Alle quota afschaffen en benoemen op basis van competenties en niet van geslacht ! Indien zou blijken dat het beter zou gaan met ons land indien de regering alleen maar uit vrouwen bestaat, so be it.
27 remy // 24-09-2008 om 18:44
Ik heb geen probleem dat een of meer vrouwen aan de onderhandelingstafel zouden zitten.Spijtig is dat Miet Smet in het vlaams parlement zit…zit en voor de rest haar mond niet opendoet.Nu dat het een mannenzaak is kan ze nog eens haar mond opendoen en dan wel op de VRT.Andere en betere vrouwen liever en die zijn er.
28 Antigone // 24-09-2008 om 18:40
Een doorgewinterde politica.
Allez mannen van Terzake, dacht ik, ‘doorgewinterd’, dat bestaat niet. Doorwinterd, ja. Maar ‘doorgewinterd’ nee dat gaat grandioos de mist in. Tot ik mijn driedelige vriend raadpleegde. Toch, toch, verzekerde hij : doorgewinterd klopt als een bus.
Om maar te zeggen dat ik bijleer. Dank zij. God dank, ook.
29 Désiré HAMELERS // 24-09-2008 om 17:04
Ik weet niet meer welke extremisten van België een federale staat hebben gemaakt. Alles over boord, terug naar af en één regering voor Wallonië en Vlaanderen met exact dezelfde wetten in de verschillende taalgebieden. Sparen dan ook nog een pak ambtenaren uit.
Vlamingen worden steeds “Flaminganter”.Vroeger spuwden wij op iemand die VL op zijn auto had, nu is het bijna een must
30 Stijn // 24-09-2008 om 16:00
Misschien heb je wel gelijk Antigone….
Daarnet het commentaar van de ‘buitengegooide’ CD&V-mandataris eens herbekeken. Als dat al een reden is om per direct buitengezet te worden is het ver gekomen… hij zegt enkel dat hij ‘twijfelt’ aan Leterme. Ik vermoed dat hij niet de enige is….
31 Verslyppe Franky // 24-09-2008 om 15:45
Man of vrouw? Ik denk dat de dialoog tot niets zal leiden,aangezien de MR toch al met de regionale verkiezingen bezig is en elke toegeving aan de Vlamingen zal hen zuur opbreken bij hun achterban en hiervan zal de PS nog maar eens van profiteren,dus ik zie niet in waarom ze nu naar vrouwelijke politica zullen luisteren!
32 Antigone // 24-09-2008 om 15:09
@ Stijn,
Ach Stijn, hoewel het stilaan herfst wordt, zal het tot juni 2009 heet, heter, heetst blijven. En blijven. De verkiezingscampagne is reeds volop ingezet en geen enkele Vlaamse of Waalse partij wil gezichtsverlies lijden (lees : toegevingen doen).
Mij lijkt het voor een duidingsprogramma als Terzake interessanter om tendensen te verduidelijken en toe te lichten, te doorgronden zeg maar. Interessanter dan holle woorden te parafraseren. Te blijven parafraseren.
33 Antigone // 24-09-2008 om 14:54
Is een herverdeling van bevoegdheden eerder een mannen- dan vrouwenzaak en indien ja, waarom ?
Ah, een meer filosofische en derhalve meer afstandelijke benadering van de (pogingen tot) staatshervorming.
Mijn mening ? Bij deze politieke hervormingen gaat het veeleer over hebben dan over zijn. ‘Hebben’ impliceert de alomtegenwoordigheid van de mannelijke blik, die in menig opzicht een fallisch vergrootglas is. ‘Zijn’ is eerder een vrouwelijke aangelegenheid.
Enfin, ik kijk vol spanning uit naar uw reportage omtrent deze intrigerende discrepantie.
34 Stijn // 24-09-2008 om 13:25
Wanneer nodigen jullie nog eens iemand van Vlaams Belang of LDD uit?
Dit man/vrouw-’issue’ is misschien leuk om over enkele weken te brengen maar toch niet in het heetst van de strijd? Er is genoeg te beleven in en rond het Vlaamse parlement vandaag. Bert Anciaux gaf toe dat er geen garanties zijn bijvoorbeeld….
Reageer!
Je reactie is welkom indien ze vergezeld gaat van je voornaam, naam en een behoorlijk e-mailadres. Je kunt aan de moderator vragen om enkel je initialen of voornaam te vermelden. Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van onze fora.